Vroege Vogels
Achtergrond
Vroege Vogels is een programma van BNNVARA over natuur en milieu in Nederland. Zondagochtend te beluisteren op NPO Radio 1 en tijdens het tv-seizoen op dinsdagavond op NPO 2. Online is het programma actief met nieuws, columns, terugkijken/luisteren, een foto community en een forum.
In 2016 is het bouw- en ontwerpproces van de nieuwe site van Vroege Vogels gestart met als doel de site te voorzien van de nieuwe huisstijl middels een volledig redesign. Naast een redesign is er ook gekeken naar de herstructurering van de oude site, om de content op een efficiëntere manier te ontsluiten voor de bezoeker. Er is een moderniseringsslag gemaakt door onder andere het design, usability en techniek aan te pakken van de site.
Mijn rol
Gedurende het Vroege Vogels project ben ik samen met een collega verantwoordelijk geweest voor de ux design.
Project doelstellingen
- De site voorzien van de nieuwe huisstijl door een volledig redesign.
- Informatie architectuur optimaliseren.
- Waar nodig de usability van de site verbeteren, van de functionaliteiten die overgenomen moeten worden.
- Foto en forum community van Vroege Vogels volledig herzien en gebruiksvriendelijker maken.
Research
De gebruikersbehoefte is in kaart gebracht doormiddel van data analyses, nieuwsbrief data en diepte interviews onder de Vroege Vogels bezoekers. Na het doorlopen van de onderzoeksresultaten konden de belangrijkste pijnpunten worden geïdentificeerd. Twee voorbeelden hiervan zijn dat er bij de gebruikers een sterke behoefte was voor een versimpeling van de functionaliteiten op de site. Verder was er een sterke wens om de foto community te moderniseren en foto’s groter weer te geven.
De nieuwsbrief bleek een belangrijke activator te zijn voor gebruikers om de site van Vroege Vogels te bezoeken. Dan wordt de site met name voor het laatste nieuws en nieuwste foto’s in de foto community bezocht.
Persona’s
De resultaten uit de diepte interviews en data analyses vormde de basis bij het creëren van persona’s. Daarmee zijn de verschillende type gebruikers binnen de doelgroep gesegmenteerd en hun behoefte, doelen en motivaties bij het bezoeken van Vroege Vogels in kaart gebracht.
Brainstorm
Met behulp van de onderzoeksresultaten en persona’s is er met het SCRUM team en een aantal mensen vanuit de Vroege Vogels redactie een design brainstorm gehouden. Uit de brainstorm is een eenduidige strategie uitgezet in hoe de redesign en realisatie van de site tot stand moest komen. De focus op het project is komen te liggen bij de modernisering en vereenvoudiging van functionaliteiten en het redesign van de Vroege Vogels site.
Content Audit
Om de nieuwe site te kunnen herstructureren is er een content audit gedaan van de oude site om de structuur en functionaliteiten volledig in beeld te krijgen. Het resultaat van de content audit legde de belangrijkste knelpunten bloot met betrekking tot de gebruikersflow en usability.
Informatie architectuur
Op basis van de audit en nieuwe user flows is de informatie architectuur zo opgezet dat er een simpele toegang is gecreëerd tot relevante informatie. Het doel van deze site is immers om gebruikers in staat te stellen snel en eenvoudig informatie te laten vinden.
Wireframes
Vanuit het onderzoek en user flows zijn er wireframes gemaakt, waarbij de focus lag op het zo efficiënt mogelijk presenteren van de content en de complexiteit van functionaliteiten te beperken.
Resultaat
Een volledig nieuwe Vroege Vogels site voorzien van de nieuwe huisstijl die aansluit bij de behoefte van de doelgroep. De site is moderner, toegankelijker geworden voor bezoekers door herstructurering van de site. Daarbij is een onder andere de functionaliteit van de foto community qua usability sterk vereenvoudigd voor de gebruiker.